Warhammer Fantasy-wiki
Advertisement

Társadalom

A törpök szívesen látott vendégek a Birodalom területén. Az emberek mellett Altdorf például sok törpnek ad otthont, akiknek ősei anno itt telepedtek le, mikor erdei erődjük az ellenség kezébe került. A törpök tökéletes kovácsok és heves gondolkodású kereskedők, a törp populáció jelenléte az egyik oka annak, hogy a város végül a Birodalom egy domináns településsé válik. Szintén sok törp van jelen a Birodalmi Mérnökiskolában, ahonnan innovatív találmányok kerülnek ki. A mérnökök zöme törp, egy részük a mérnök céh renegátjai, akik nem értenek egyet a céh technológiai stagnálásával és üdvözlendőnek tartják a Birodalomban való ténykedést, ahol új dolgokat alkothatnak és nem kell az ősi tradíciókat követni.[1] A Birodalomban a nagyágyúk készítését is törpök végzik, ezzel is növelve az emberek haderejét.[2]

Történelem

A Szakáll Háborúja

Sigmar feltűnése előtt sokkal az Öregvilágot két birodalom tartotta a kezében: a nemes elfek, akik part menti birodalmakat hoznak létre, csodás városokat és tornyokat emelve fel. Egészen a mai Athel Loren területéig nyomulnak előre, bár akkoriban az erdőség még jóval kiterjedtebb volt. A mai Bretonnia területén a törpökkel kezdenek kereskedni, akik a távoli keleti törp birodalomból jöttek, illetve pompás kereskedelmi városokat emelnek a part menti területeken a kereskedelmi hajók számára, amik Ulthuanba és vissza hajóztak. Ezek a kolóniák az elf civilizáció előőrsei voltak a kegyetlen vadonban, ami akkoriban az Öregvilág volt.[3]

Keletre, a Worlds Edge Mountains bérceinél a törpök uralkodnak kiterjedt földalatti erődjeikben. Hatalmas birodalmukat földalatti alagutak kötik össze, járhatóvá téve az amúgy járhatatlan hegységet. A stratégiai pontoknál kijáratok vezetnek a felszínre, továbbá a távoli északtól kezdve (a mai Kislev) egészen a messzi délig, az Öregvilágon kívül eső területekig tették lehetővé a mozgást.[4] Mindkét faj számára ez az aranykorszak, mikor hatalmuk csúcsán vannak.

-1997 I.C.-ben kitör a háború, ami 200 éven keresztül dúl, a pusztítás zömét az elf part menti városok szenvedik el, Torr Alessi kikötője például több alkalommal is ostrom alá kerül. A hegyeken átkelő törp seregek elkezdenek egész erdőket kivágni, hogy ostromgépeket építsenek, a hadigépeket fűtsék és hogy bosszantsák az elfeket. Az öncélú pusztítás hatására egyes tündék úgy döntenek, hogy megvédik az erdőket, kezdetben átmenetileg, majd a háború végére végleg a vadonba költözött őrzők elérik, hogy a törpök ne merészkedjenek az erdők mélyére, főleg Lorenbe ne. Tetteik révén a faemberek és driádok barátként és szövetségesként tekintenek az őrzőkre, akik majd a leendő wood elf társadalomban a mentor szerepét töltik be.

Mikor mindkét oldal kimerül a harcok során, az elf hazát, Ulthuant hirtelen Naggaroth sötét elfjei támadják meg. -1589 I.C.-ben az akkori főnix király, Caradryel minden elf katonát hazahív az Öregvilágból, hogy megvédjék hazájukat. A gyarmatlakók ezt árulásnak látják, Caradryel viszont közli: ha védelmet akarnak, akkor jöjjenek ők is haza Ulthuanba. A többség szintén hazahajózik, a tornyok, városok mellett az Öregvilágban reked egy kisebb számú populáció, ami nem akar, vagy nem képes távozni. Ők lesznek az erdei tündék leszármazottai, akik megmaradnak elszigeteltségükben.[5]

Sok évnyi küzdelem után tehát az elfek feladják a harcokat és maguk mögött hagyják az Öregvilágot. Nem csak városaikat hagyták itt, hanem egy kis csoportot is, akik vagy nem tudnak, vagy nem akarnak távozni. A leendő erdei tündék őseit, akik izolálják magukat.

A törp birodalom bár győzött, de súlyos árat fizetett: számos erős és idős törp esett el a harcokban, súlyosan meggyengítve a törp uralmat a Worlds Edge Mountains térségében.

-1501 I.C.-ben az utolsó elf katona is elhagyja a kontinenst, hátrahagyva az itt rekedt gyarmatlakókat. Athel Loren vonzza a hátramaradtakat, ahol elrejtőzhetnek és élhetnek. Ennek oka maga az erdő történelme és helyzete: egy szinte érintetlen vadonról van szó, ami a világ kezdete óta ilyen. Az orkok és goblinok sose telepedtek meg az erdőben, szörnyek is csak a határán vagy a Grey Mountains hegylábánál fordulnak elő. A bestiaemberek se szentségtelenítették meg a tisztásokat a profán rituáléikkal. A törp talajkutatók meg elsiklottak felette, majd aztán az őrzők kergették el őket. Vagyis az erdő megmaradt egy olyan helynek, ahol a faemberek és driádok zavartalanul élhetnek, a térség jól védhető és mágiával van átjárva, ideális terep a menekültek új otthonának.[6]

A Szakáll Háborúját követően a Worlds Edge Mountains tűzben törnek ki és a földeket földrengések rázzák meg, a törp birodalom végre megtörik és lakói szétszóródnak. Azon törp településeket, amik túlélték a láva és földrengés okozta katasztrófát, azokat másféle ellenség emészti el: skavenek, goblinok és orkok. Csupán kevés település marad meg, mint Karaz a Karak, a törp főváros, ami egyben a legnagyobb földalatti város is. Az ősi erődök és városok közül ugyan néhány még most is törpök által lakott, de a földalatti alagutak veszélyes hellyé váltak, még a törpök számára is, a nagy földalatti hálózat visszavonhatatlanul veszélyes hellyé válik.

Az emberek és Sigmar

A tündék és törpök bukásával új fajok kezdenek erő és létszám tekintetében megnőni. Orkok és goblinok rajzanak ki a Worlds Edge Mountains felől olyan átjárókon, amit egykor a törpök őriztek. Ezzel egy időben az északi erdőségekből az emberi törzsek megkezdik vonulásukat nyugatra. A törp feljegyzések szerint ezek a primitív emberek rongyosak és faragatlanok, akik durva kunyhókban vagy barlangokban élnek, illetve bronz és kőfegyverekkel harcolnak. Ugyanakkor a feljegyzések elismerik az emberek határozott és bátor viselkedését, akik az üres földek birtoklásáért képesek nekimenni az orkoknak.

Valahol és valahogy az emberek és törpök kapcsolatba lépnek és megkezdik a mindkét félre előnyös kapcsolatok kiépítését. Rengeteg törp nyugatra menekült, néhányan pedig a déli Grey Mountains térségében alapítanak településeket. Talán a törp kereskedők alakították ki a kapcsolatot, akik szőrmét, faszént és érceket vásároltak fel, így gyakran kellett az emberekkel érintkezniük. Akárhogy is, a törpök meglátták a lehetséges szövetségest a vad emberi törzsekben, akik segíthetnének harcolni az orkokkal és végül visszahódítani az elveszett törp erődöket.

Az emberek lelkesen sajátítják el a törpök tanításait, főleg a fémmegmunkálás és kardkovácsolás titkos művészetét. A törzsek ugyan megosztottak, de a törpök képesek szövetségeket kötni, így több ezer jól felszerelt, bátor harcost tudnak harcba küldeni kelet felé. A leghatalmasabb emberi harcos maga Sigmar, az Unberogen törzsfőnök elsőszülött fia, aki -30 I.C.-ben születik. Korának legnagyobb harcosa, aki félelmetes Unberogen törzsével számtalanszor megütközik az orkokkal.

Egy híres esetben Sigmar -15 I.C.-ben több törpöt is kiszabadít a fogságból, akik között ott van Kurgan Ironbeard király. A vén uralkodó megjutalmazza Sigmart, neki adva Ghal Marazt, avagy Skull Splittert, a Kurgan ház ősi, mágikus ereklyéjét. A nagy erejű ajándék örömmel lett elfogadva és később használva számtalan csatában, egyben megadva Sigmar becenevét, a Heldenhammert. Atyja halála után (-8 I.C.) Sigmar lesz a törzsfőnök és azonnal megkezdi az emberi törzsek egyesítését a vezetése alatt. Azon kevés törzset, amik eleve az Unberogen ellenségei voltak, csatákban verik meg, vagy száműzik a Grey Mountainstól délre és északra, néhányan a Middle Mountains erdőségeinél telepszik csak meg.

Mikor a törpök egy újabb masszív ork és goblin invázió által lesznek fenyegetve, Kurgan király a rúnakovács Őrült Alaricot küldi Sigmar elé, hogy segítsen. A szövetség megköttetik, Sigmar serege pedig megindul kelet felé, Zhufbar ostromlott erődjéhez. A települést sikerül felmenteni, Alaric pedig felgerjeszti az ősi kohókat és feltölti a Black Watert, a hatalmas tavat, aminek vize erővel látja el rúnakovácsok műhelyeit.

Azon év (-1 I.C.) későbbi részében Sigmar és Kurgan kombinált serege találkozik és legyőz egy hatalmas ork és goblin sereget. A zöldbőrűek a Worlds Edge Mountains felől próbáltak átkelni a Black Fire Passnál. Az idők során több csata is dúl a stratégiai fontosságú hágónál, de ez az első, a legnagyobb és a legnehezebben kivívott mind közül. Több órányi harc után Sigmar Heldenhammer megfutamítja a zöldbőrűeket, ezzel évekre biztonságba helyezve a törp birodalmat. Az ezt követő tavaszon Sigmart a Grey Mountains és a Middle Mountains közti területek császárává koronázzák. Kurgan király az Alaric által készített koronával ajándékozza meg, amit Ulric főpapja helyez a leendő császár fejére. Sigmar és Kurgan örök barátságot fogad egymásnak, Alaric pedig elindul 12 mágikus kardot kovácsolni, amit Zhufbar felszabadításáért cserébe ajándékoz az új császárnak. Ez a 12 penge, a Runefangok, csupán Sigmar után lesznek kész és majd a választófejedelmek ikonjává válnak. A későbbi Birodalmi naptár majd Sigmar koronázástól számítja az időt, első évnek (1 I.C.) számítva azt (Karl Franz koronázása 2502 I.C.-ben történik).[7]

Sigmar eltűnése

Sigmar 50 éven át uralja a Birodalmat. Eme időszak alatt a hozzávetőleges falvak kivirágzanak, kisebb városokká alakulnak, az emberek pedig szaporodni kezdenek, újabb településeket létrehozva. Persze ellenségek még mindig maradtak, a martalóc goblinok továbbra is átkelnek a Worlds Edge Mountains felől, illetve bőven akadnak vad emberi törzsek a Middle Mountainstól északra lévő erdőkben. Sigmar uralkodásáról keveset tudni, a törp évkönyvek elsősorban a törpök történelmével foglalkoznak és hogy Sigmar milyen szerepet játszott benne. Amit biztosan lehet tudni, hogy Sigmar félreteszi a koronát és kelet felé megy, feltehetően Karaz a Karak felé, hogy találkozzon régi barátjával, Kurgan Ironbeard-del.

Ha el is érte a leghíresebb törp erődöt, arról a feljegyzések nem írnak. Sigmarból az eltűnését követően idővel legenda lesz. Ő lesz a hősies elődje a népének, akinek templomokat és kegyhelyeket emelnek emlékezetül, illetve vallási kultusz alakul köréje. Csupán pár generáció múltán a Birodalom alapítója istenként lesz imádva, az új egyházat pedig az első Grand Theogonist, Johann Helsturm vezeti (73 I.C.), aki a a birodalom egyik legerősebb emberévé válik a több ezer követőjével. Sigmar elfoglalta helyét az öreg istenek panteonjában Taal, Ulric és Morr mellett.[8]

A Birodalom szövetségében

A Birodalom korai időszaka alig van megörökítve. Néhány korai császár templomokat és sírokat emel, amik a modern korra részben megmaradnak a tekervényes, de kivehető írásos véseteikkel. A kevéske ép lelet a törp építészet felsőbbrendűsége miatt marad fenn, a törp rúnák pedig mesélnek a császárokról és korszakukról. A krónikások megpróbálják ezeket összeszedni és megírni a Birodalom történelmét, egyesek még a császárok listáját is elkészítik. Ezek az összeállítások mára szintén ősinek számítanak és nem mindig konzisztensek, vagy megbízhatóak. Ebből eredően keveset tudni a Birodalom első 1000 évéről. Eleve a Birodalom legkorábbi dokumentumai a jelenlegi uralkodó, Karl Franz előtt 2500 évvel születtek, a törpök által.[9]

A mai fővárosban, Altdorfban jelentősebb törp népesség él, akik az erdei erődjük elvesztését követően jöttek ide és a város nem kicsit köszönheti nekik a mesés gazdagságot. Eleve Birodalmi Mérnökiskolában a mérnökök zöme törp, egy részük a mérnök céh renegátjai, akik nem értenek egyet a céh technológiai stagnálásával és üdvözlendőnek tartják a Birodalomban való ténykedést, ahol új dolgokat alkothatnak és nem kell az ősi tradíciókat követni.[10]

A Birodalmi hadseregben találhatóak törp regimentek, hiszen sok törp él a Birodalomban már Sigmar korától kezdve, főleg a Reikland területén. A törpöket nem toborozzák be az állami regimentekbe, de mindegyik közösségük kész elküldeni a férfikat a császár szolgálatára. A szükség órájában minden törp egyben harcos is. A törpök néha a provincia, vagy városállam színeit, de lehet, hogy a saját színeiket hordják. Mivel ezeket a Birodalom divatja ihlette, ezért ezek színesek és világosak, ami nem jellemző a Worlds Edge Mountainsban élő törpökre.[11]

A Káosz Elleni Nagy Háború

A Káoszereje a világ távoli északi részén fekszik, messze a Birodalom határaitól. Egy nagyjából kör alakú területen központosul az északi sarkon, pontosan az ősi, leomlott Warp Gate alatt, ami mágiát ömleszt a világra. Eme területet Realm of Chaos néven ismerik, a valószerűtlenség fekete zónája, ahol az időnek és térnek nincs jelentése. A Káosz Birodalmát maguk a Káosz Istenek lakják a daemonokkal, akik képesek a mágiától duzzadó térségben manifesztálódni. Egy hatalmas kő és homoksivatagról van szó, ahol a fokozódó mágikus aktivitás túltöltötte a földet, létrehozva az eltorzult sziklákat és kopár tájat. A mágia idővel alábbhagy, az így létrejött térséget Chaos Wastes és Northern Wastes néven ismerik, amit kevésbé megrontott földek, erdők és sziklák öveznek a Troll Country képében. Eme területek a Birodalomtól északra találhatóak, Kislev földjén túl. A pusztaságokat mindenféle szörnyűséges kreatúra lakja és a Káosz erői is itt gyűlnek össze. Mikor a mágia hullámai erősen zúdulnak a világra, a Realm of Chaos kiterjeszkedik, bekebelezve a Northern Wastes területét, a Káosz erői pedig lezúdulnak a Troll Countryn, egészen Kislevig és a Birodalomig. A Káosz seregek sikerei csupán még inkább erősítik a mágia hullámát, ezzel még nagyobbá duzzasztva a Káosz Birodalmát, észak teljes bekebelezésével fenyegetve. A legtávolabbi pont, ameddig a Realm of Chaos terjeszkedett Sigmar kora óta a Káosz Elleni Nagy Háború idején jön el 2302-ben.

A Káosz ereje már több éve nőtt, bestiaember hordák portyáztak az erdőkben, az emberek pedig emiatt több kívül fekvő települést hagynak el. A Birodalomban lévő nagy megosztottság miatt senkinek sincs elég ereje a bestiák elűzésére. A Káosz harcosai, egykori emberi kitaszítottak a háborúk során seregestül csatlakoznak a bestiaemberek és a Káosz egyéb teremtményei mellé. Ahogy a Káosz ereje nőt, úgy a Warp Kapuk is egyre nagyobb mennyiségben öklendezték a világra a sötét mágiát, nagyobbra duzzasztva a Káosz Birodalmát.

2301 telén a Káosz seregek délre nyomulnak, akiknek erejét a Káosz gyarapodó sötétsége erősíti. Már daemonok is velük tartanak, akiket az életet adó, friss mágia hullámai tartanak fenn, egyben megerősítve a halandó követőket is. A Birodalom szívében Káosz sötét varázslók és a Káosz Istenek imádói fedik fel magukat és a titkos konklávékból kilépve közvetlenül támadják az emberi társadalmat. Ahogy a tél sötét napjai bekebelezik az Öreg Világot, úgy a Káosz seregei is lecsapnak. Kislev északi területeit gyorsan elárasztják. A kisleviek egy hatalmas serege és Ostland választófejedelmének serege Praagtól északra megsemmisül. Ezután a Worlds Edge Mountains nyugati lábainál a Káosz had tovább halad. 2302 tavaszán évszázadok óta nem érzett hideg köszönt be, mialatt a Káosz erői átkelnek a Lynsk folyón Praag felett, elpusztítva egy kontingensnyi kislevitát, akik a hidakat próbálták védeni. Az utolsó kislevi seregek elpusztításával, a Káosz erői Praag alá vonulnak és ostrom alá veszik azt.

A város kitart egész tavasszal és nyáron, a védők hősiesen lekötik a Káosz erejének nagyobb részét. A tél beköszön és az év vége közeledik, a Káosz végre beveszi a várost és féktelen pusztításba kezd. A Káosz Birodalma bekebelezi a várost, Praag mindörökre megváltozik, a kőfalak és épületek pokoli és embertelen alakzatba folynak. Azon civilek, akik balszerencséjükre túlélték az ostromot, a Káosz világába kerülnek, ahol testük beleolvad a falakba. Torz arcok förmednek elő a falakból, agonizáló végtagok nyúlnak ki az útburkolatokból és kőpillérek nyögnek fel egykori emberi hangon. Praag élő rémálommá válik, egy intő példává, hogy mire számíthat a világ, ha a Káosz erői tovább terjeszkednek.[12]

Magnus the Pious

A megvert kislevita sereg dél felé menekül, a világ tudtára adva vereségüket. Eme összevisszaság és pánik közepette egy vezér emelkedik ki, Magnus, egy nemes Nulnból. Később Magnus a Pious (Jámbor) néven válik ismertté, mert a Sigmar kultusz és a régi nemzeti ideák megingathatatlan hívője. Magnus nagyszerű szónok, akinek beszédei a Birodalom számos közemberét gyűjti zászlaja alá. Észak felé haladva, városról-városra tart szónoklatokat a piacokon, egyre nagyobbá duzzasztva seregét. A választófejedelmek és burgomeisterek felismerik a Magnusban lévő vezért, akit készek követni. Így a civil sereget immár a provinciák és választófejedelmek seregei is kiegészítik. Middenheim alá érve a sereg a Birodalomban feljegyzett legnagyobb egységes erejévé válik, emiatt Magnus kénytelen kettészedni haderejét, mert nincs olyan térség, ami ezt a hatalmas ármádiát eltudná élelemmel és vízzel látni.

Az első sereg, ami főleg kislevitákból és gyors mozgású lovas katonákból áll, teljes sebességgel Praag felé megy abban a reményben, hogy talán még felmenthetik a várost. A sereg azonban túl későn ér oda, Praag már elesett. Csupán azért állnak meg, hogy megküzdjenek és legyőzzék a Káosz haderő hátvédjének egy részét, majd ezt követően délnek fordulnak, hogy megütközzenek a fő haderővel. A második sereg, amit maga Magnus vezet, Kislev városa alá vonul abban a reményben, hogy feltölthetik készleteiket, mielőtt még északnak mennének. A sereg ostrom alatt találja a várost, ezért nem haboznak felszabadítani azt. A települést már az utolsó kislevita katonák és egy nagyobb törp hadsereg (Karaz a Karak amint hírül vette Praag bukását, azonnal megindította a harcosait) védenek. A Káosz erői teljesen a csapdába esett védőkre koncentráltak, így Magnus hadereje teljesen felkészületlenül éri őket. A harc Magnus számára kedvezően alakul: a Káosz erői szétszóródnak, tábornokaik képtelenek megállítani az egysíkú mészárlást. Csakhogy a Káosz harcosok száma elkezdi éreztetni hatását, Magnus seregét visszavetik és egy védőkörbe zárják. Kislev törpjei kitörnek a városból, hogy felmentsék a bajbajutott birodalmiakat, de az áradat megakasztja és visszaveri őket a falakon belülre.

A Káosz erői újracsoportosulnak egy végső támadásra, ám ekkor északról feltűnik a Praag felől érkező második sereg és hátba támadják az ellenséget. Három sereg között őrlődve, a Káosz hordái tétováznak és minden irányba támadni kezdenek, teljesen zavartan és értetlenül állva a csata kedvezőtlen fordulata láttán. A kisleviták erejét növeli a vad harag annak láttán, ami Praagban történt, dühük alatt pedig a Káosz omladozni kezd. Magnus kiaknázza a lehetőséget és előre vezényli haderejét, miközben Kislev városából is kitörnek a védők. Az ellenség meginog és menekülni kezd, rengetegen menekülés közben esnek el. Az Öreg Világ 2303-ban megmenekült, a Realm of Chaos pedig visszahúzódik északról.[13]

Települések

Hegyek

  • Worlds Edge Mountains - a régi törp birodalom központja, mára csak árnyéka önmagának, a régi települések vagy elpusztultak, vagy más lények lakták be. Ettől függetlenül a mai napig a törpök központi helye, aminek jelentős a gazdasága.
  • Black Mountains - az itt található Black Fire Pass hágó stratégiai fontosságú hely, egykor a törpök óvták, mára a Birodalom is jelen van. A hegységet skavenek, goblinok, éj goblinok és egyéb rettenetek lakják a törpök mellett.
  • Grey Mountains - a nagy katasztrófa után egyes törpök itt állítják fel új városaikat, kereskedve a leendő Birodalommal.
  • Middle Mountains - egyes törpök ide menekültek, de a térség nem bír semmiféle törp településsel.

Folyók, tavak

  • Black Water: jelentős nagyságú folyó, aminek vize energiával látja el Zhufbar műhelyeit.

Uralkodók

Régi lore

Törp.png

Az emberhez képest zömök teremtések, akiknek fizikai ereje és életkora is nagyobb, mint egy embernek. Átlagban egy törp 32 évesen éri el a felnőtt kort és 240 élhetnek.[14]A törpök nem éppen nagy létszámukról híresek, ugyan sokáig élnek, de lassan szaporodnak. Elég klánszerűen élnek és kicsi, de kiterjedt családi közösségekben élnek, amik jelenthetnek megközelíthetetlen kastélyokat vagy földalatti erődöket.

Erős harcosok, akiket rettegnek és tisztelnek még a goblinok is. A törpök büszke, de rövid temperamentumú lények, történelmül tele van kis ügyekből kinőtt költséges háborúkkal. Ilyen eset például Wulfrun Willowhand is, akit egy részeges verekedésben Grom the Paunch megöl. Ez végül egy 50 évig tartó háborút hoz magával, amit [[Goblin Wars|goblin háborúknak neveznek, ami a Mad Dog Pass-i csatában ér véget, elsöpörve a goblin és ork sereget.[15]

Történelem

Az ősi időkben a törpök penge megmunkálásuk legendás volt, amit a jelenlegi törpök csak elvétve tudnak megismételni. Karaz-a-Karak híres terméke volt az úgynevezett örökös fegyver, amit királyi törp házaknak készítettek. Minden háznak volt egy ilyen fegyvere, ami a birtokos nemesebb tulajdonságait növelte meg, ami még a házra is jellemző. Eme fegyverek a törp művészet csúcsai voltak, amiket generációról generációra örököltek és uralkodói szimbólummá váltak. Az idők során számos fegyver megsemmisült, napjainkban legalább egy tucat létezik, mint a Branedimm ház Foebane-je, a Grimmson ház Mozr Nobal-ja vagy a Gorr ház Sanxay-ja.[16]

A goblinok, orkok és törpök faja nagyon rég több háborút vívott egymás ellen (goblin háborúk), ami mai napig tartó kölcsönös utálatot eredményezett.[17]

Hadsereg

A törp seregek őrökből, milicistákból és harcosokból állnak. A milicisták általában csak a legszükségesebb helyzetben tűnnek fel, hiszen túl öreg vagy fiatal harcosokból, nőkből, sebesültekből és szolgákból állnak. Fegyverzetük is az, ami éppen a kezük ügyébe került: szerszámok, fejszék, számszeríjak, stb. Ugyan van törp lovasság, de ezek pónik, amik nem harcra termettek, így az igazi csataménekre jellemző elsöprő erő nem található meg. Viszont a törpök előnye, hogy ellenállnak a Winds of Magic mágiának (vannak saját varázslóik) és fejlettségük miatt hadigépeket is használnak.[15]

Törp házak

  • Grimmson ház - egy kis nemesi ház, ami pár híres főt adott a világnak. Fegyverük a Mozr Nobal, ami jelképezi a ház nem éppen nagy vagyoni helyzetét.
  • Gorr ház - családi fegyverük a Sanxay.

Forrás

  1. The Empire (4th Edition) - 15. oldal
  2. The Empire (4th Edition) - 26. oldal
  3. Warhammer Armies: Wood Elves (4th Edition) - 4. oldal
  4. The Empire (4th Edition) - 12. oldal
  7. The Empire (4th Edition) - 4-5. oldal
  8. The Empire (4th Edition) - 5. oldal
  9. The Empire (4th Edition) - 5. oldal
  10. The Empire (4th Edition) - 15. oldal
  11. The Empire (4th Edition) - 53. és 64. oldal
  13. The Empire (4th Edition) - 10. oldal
  14. Warhammer Fantasy Battles (1st Edition) - 104. oldal
  15. 15,0 15,1 Forces of Fantasy - 15. oldal
  16. Warhammer Fantasy Battles (1st Edition) – 89. oldal
Advertisement